Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sosyal Duyarlılık Düzeyleri
Citation
YAŞAR EKİCİ, F. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sosyal Duyarlılık Düzeyleri. Presented at the I. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi, İSTANBUL.Abstract
Özet: Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılık düzeylerini incelemektir. Bu temel amaç çerçevesinde “Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları sınıf düzeylerine göre farklılaşmakta mıdır?”, “Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları yaşlarına göre farklılaşmakta mıdır?”, “Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları öğrenim görürken kaldıkları yere göre farklılaşmakta mıdır? ve “Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları medeni durumlarına göre farklılaşmakta mıdır?” sorularına cevap aranmıştır. Yöntem: Araştırmada iki ya da daha çok sayıda değişken arasında birlikte değişim varlığı ve/veya derecesi belirlenmeye çalışıldığı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini İstanbul İli’nde bulunan üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan ve tesadüfi örnekleme metoduyla belirlenen 140 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Riggio (1986) tarafından geliştirilmiş ve Yüksel (2004) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan “Sosyal Beceri Envanteri”nin 15 maddeden oluşan Sosyal Duyarlık Boyutu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, verilerin normallik dağılımına bakılmış, Kruskal Wallis H Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada katılımcıların sınıf düzeyi ile sosyal duyarlılık puanı (Χ2=4,413; p>.05) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Katılımcıların yaşları ile sosyal duyarlılık puanı (Χ2=6,711; p>.05) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Katılımcıların öğrenim görürken kaldıkları yer ile sosyal duyarlılık puanı (Χ2=5,916; p>.05) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Bundan farklı olarak, katılımcıların medeni durumları ile sosyal duyarlılık puanı arasında anlamlı düzeyde bir fark olduğu görülmüştür. Buna göre; bekar olanların (sıra ort.= 70,50) evli olanlara (sıra ort.= 25,08) oranla sosyal duyarlılıklarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç: Araştırma sonucunda görülmüştür ki okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları sınıf, yaş ve öğrenim görürken kaldıkları yere göre farklılaşmamaktadır. Bundan farklı olarak, okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılıkları medeni durumlarına göre farklılaşmaktadır. Buna göre bekar olan okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal duyarlılığı, evli olan okul öncesi öğretmen adaylarına göre daha yüksektir.