Yusuf Ziya Kavakçı Hayatı ve Fıkıhçılığı
Citation
Dağlı, Aliosman . "Yusuf Ziya Kavakçı Hayatı ve Fıkıhçılığı". Usul İslam Araştırmaları 39 / 39 (Haziran 2023): 151-172.Abstract
Cumhuriyet döneminde kurulan İslâm enstitülerinin ve ilahiyat fakültelerinin ilk hocaları ya Osmanlı uleması ya da onların talebelerinden oluşmaktadır. Yusuf Ziya Kavakçı da Osmanlı ulemasının birçoğunun ya sohbet ya da ders halkasında bulunmuş âlim bir akademisyendir.
Çalışmamızda Kavakçı’nın kısa hayat hikâyesi üzerinden geçiş dönemi anlatılmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan da onun fıkıhçılığını ortaya koymak, kendisiyle geçmişte yapılan ulaşabildiğimiz mülakatları ve bizzat kendi yaptığımız görüşmeleri esas alarak, 80’ini aşmış yaşayan kültür hazinemiz ve onun hayata bakışı ana hatlarıyla izah edilmeye çalışılmıştır.
Kavakçı’ya içtihat ve taklit, bir mezhebe tâbi olmak, fetvada kullandığı yöntem gibi birçok konu hakkındaki fikirleri sorulmuştur. Alınan cevaplar ilgili bölümlerde birebir nakledildikten sonra kısa bir analize tâbi tutulmuştur. Anlaşılamayan noktalar yazılı ve sözlü olarak Kavakçı’ya tekrar sorulmuştur. Çalışmanın her safhasında bilgisine başvurulmuştur. Özellikle Kavakçı’nın akranlarıyla, isim verilmeden mukayesesi yapılmaya çalışılmıştır.
İçtimai birikimlerinin sonucu ortaya koyduğu projeler tespit edilip genç fıkıhçıların ve konunun ilgililerinin bilgisine sunulmuştur. Böylece bir taraftan Kavakçı ile yapılan hemen hemen bütün sözlü ve yazılı görüşmeler toplanırken diğer taraftan da bilimsel bir araştırma ortaya konulmaya çalışılmıştır. The first professors of Islamic institutes and theology faculties established in the Republican period were either Ottoman scholars or their students. Yusuf Ziya Kavakçı is also a scholar who attended to lectures and conversation circles of many Ottoman scholars. In our study, the transition period is tried to be explored through a brief life story of Kavakçı. On the other hand, his perception of Islamic Jurisprudence is outlined based on past interviews we could reach and interviews we had personally with our over 80 years old living cultural treasure. Kavakçı was asked about his opinions on many subjects such as ijtihad, taqlid, following a madhab, and the method he used in fatwa. The answers received were subjected to a short analysis after they were conveyed one-to-one in the relevant sections. Incomprehensible points were asked again to Kavakçı, both verbally and in writing. He was consulted at every stage of the study. Thus, through the necessary analyzes a scholarly study is aimed to be presented. ناك لوأ ءاملع دهاعلما ةيملاسلإا وكليات الإلهيات التي أسست في العهد ةيروهملجا امإ ءاملع عثمانيين وأ لاط(م .يوسف ءايض يجكاواك وه لماع ييمداكأ كراش في ةثدامح وأ ةرضامح مظعم العلماء العثمانيين في هرصع .انلواح في انتسارد نأ ركذن هتايح و هتيصخش الفقهية نم للاخ ةصق ةيرصق في هتايح .نم iةيح ىرخأ، تم ةلوامح توضيح هقف السيد يجكاواك نم للاخ ةصق ةيرصق في هتايح، عم دامتعلاا ىلع المقابلات التي تم اهؤارجإ هعم في الماضي والتي تم الوصول إليها انتلاباقمو ةصالخا هب ، دقو احانلو حرش زنك انتفاقث ةيلحا الذي زواتج ثمانين عامًا هترظنو للحياة لكشب ماع, .سُئل يجكاواك نع هئارآ في عيضاوم ةيرثك لثم داهتجلاا ديلقتلاو، واتباع المذهب، والطريقة التي اهمدختسي في الفتوى .ثم لقن الإجا ت ةاقلتلما لكشب قباطم في ماسقلأا ةينعلما دعبو ملاتسا لإاتاج عم ءارجإ ليلتح زجوم للانتقادات دودرلاو .وطرحت النقاط التي يرغ ةموهفلما ىلع يجكاواك ةرم ىرخأ نع قيرط الكتابة والتحدث .واستمر التشاور عم هتفرعم في لك ةلحرم نم لحارم الدراسة .تم ةلوامح ءارجإ ةنراقلما ينب يجكاواك هئارظنو نم نود ركذ مهئاسمأ .امك تم ةلوامح مهف هتاردابم الدولية في قايس ةطشنلأا التي ماق (ا
.يجكاواك