Afrofuturism’s Association with Post-Colonial Studies and Psychoanalytic Theory
Citation
Akman Kaplan, T. (2023). Afrofuturism’s Association with Post-Colonial Studies and Psychoanalytic Theory. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (22), 29-38.Abstract
Although there have been a few scholars that have characterized Ralph Ellison and Zora Neale Hurston as writers who have contributed to the development of early forms of Afrofuturism, these studies do not approach such early Afrofuturistic works in the context of decolonization and psychoanalytic theory mainly due to the heavy interest given on technology and future. This article will focus on how Hurston’s Their Eyes Were Watching God and Ellison’s Invisible Man can be categorized particularly as proto-Afrofuturist works because of the writers’ use of decolonized alternative spaces and technological discourse to generate alternative futures. The protagonists, their state of beings and transformations—both physical and mental—are analyzed accordingly to draw parallelism within the proto-Afrofuturistic scope. The analysis also helps to categorize the works of Hurston and Ellison as novels that have contributed to the development of the Afrofuturism as a movement. More specifically, this article will focus on a discussion on the key aspects that constitute Afrofuturism including the use of settings in the novels as alternative spaces, as well as the depiction of the characters’ identity and language in psychoanalytic theory in terms of fragmentation and decolonization of the characters within a reading of Afrofuturism. Ralph Ellison ve Zora Neale Hurston’ı Afrofütürizmin erken biçimlerinin gelişimine katkıda bulunan yazarlar olarak nitelendiren belirli sayıda bilim insanı olmasına rağmen, bu çalışmaların çoğu teknoloji ve gelecek üzerine odaklanmıştır. Yapılan bu çalışmalarda bu tür erken Afrofütüristik eserlere genel olarak dekolonizasyon ve psikoanaliz teori bağlamında yaklaşılmamıştır. Bu çalışmada Their Eyes Were Watching God ve Invisible Man adlı eserlerin, yazarlarının alternatif gelecek üretmek adına kullandıkları alternatif alanlar ve teknolojik söylemlerden dolayı nasıl erken Afrofütüristik eserler olarak değerlendirilebileceği tartışılmaktadır. Afrofütürizmi, spekülatif kurgu ve bilim kurgudan ayıran en belirgin özellikler arasında köklerinin kolonyalizme dayalı olması bulunmaktadır. Bunun yanında özellikle Afrikan-Amerikan kadın karakterleri ve teknolojik gelişmeleri Afrikan motifleri içerisinde ele almaktadır. Bu çalışma, Zora N. Hurston’ın ve Ralph Ellison’ın bahsi geçen eserlerinin Afrofütürizm akımının gelişmesine katkı sağlayan eserler olarak categorize edilmesine yardımcı olmaktadır. Erken Afrofütüristik eserler arasında paralellik sağlamak adına romanlardaki ana kahramanlar, içinde bulundukları durumlar ve değişimleri—hem fiziksel hem mental olarak—ele alınmıştır. Detaylı açıklamak gerekirse, bu çalışmada Afrofütürizm’in kilit noktaları olan zaman ve yerlerin, post-kolonyal teori çerçevesinde, alternatif alanlar olarak kullanılmasına, fragmentasyon sürecindeki karakterlerin psikoanalitik teori çerçevesinde kimliklerine yapılan vurguya ve dil kullanımının tasvirine odaklanılmaktadır.