Hattat Muhsin Demirel'in Hayatı, Sanatçı Kişiliği ve Eserleri
Abstract
Matbaa ilk olarak 15. yüzyılda Osmanlı topraklarına girmiştir (Beydilli, t.y., s. 105). Matbaanın uzun yıllar süren gelişimiyle birlikte hattatlık zayıflamaya başlamıştır. Özellikle Tevhîd-i Tedrîsat Kanunu ve harf inkılâbıyla hattatların en zor günleri başlamış ve neredeyse hat sanatı unutulmaya yüz tutmuştur. Özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarında eski yazıya alınan tavır Mushaf hattatlarını da ciddi olarak etkilemiştir. Bu durum neticesinde Mushaf hattatlarının sayısı azalmıştır (Devecı̇ , 2018, ss. 1109-1111). O dönemde bir hattat ömründe bir kez Mushaf yazdıysa bu bir başarı olarak addedilmiştir. İşte tam bu noktada hattat Muhsin Demirel, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde beş kez Mushaf yazan tek hattat olması hasebiyle çok önemli bir yere sahiptir. Bu tez konusuyla; Türkiye Cumhuriyeti tarihinde geleneğe ve sanata uygun bir şekilde beş kez Mushaf-ı şerîf yazmış olan hattat Muhsin Demirel'in hayatının, eserlerinin ve Mushaf nüshalarının akademi ve sanat camiasına duyurulması amaçlanmıştır. Dünya üzerinde yaşayan Müslümanların sayısı her geçen gün artmakta ve bu yoğun talep elbette el yazımıyla karşılanamayacak seviyeye ulaşmaktadır. Fakat gelişen teknoloji el yazısının tıpkıbasımını üretecek imkânlar vermiştir. Bu doğrultuda basılan birçok Kur'ân-ı Kerîm bir hattatın elinden çıkan eser olma özelliğini taşımaktadır. Bu şekliyle geleneksel sanatlar ve insan emeği değer görmektedir. Aynı zamanda her geçen gün yükselen taleplere cevap verilebilmektedir. Bu gerçeğin olduğu bir düzlemde bir hattat için birden fazla Mushaf yazmak bir anlam ifade etmemekte hatta zor bir iş olması nedeniyle gereksiz dahi görülebilmektedir. Fakat sanatlı olarak yazılmış bir eserin yerini hiçbir bilgisayar hattı ve tıpkıbasımın tutmayacağı da aşikârdır. Bu minvâl üzere Hattat Muhsin Demirel'in ilim camialarına tanıtılması büyük önem arz etmektedir. Hattat Muhsin Demirel'in hat sanatına ve Mushaf hattatlığına giden hayat hikâyesi gelecek kuşaklara örnek olacak niteliktedir. Bu çalışmada hattat Muhsin Demirel'in hayatı ve Mushaf çalışmalarıyla alâkalı bilgiler görüşme usulüyle ele alınmıştır. Çalışma hüsn-i hat ve Mushaf hattatlığı ekseninde ilerlemiştir. Çalışma Muhsin Demirel'in eserleriyle ve önemli sanatkârların Muhsin Demirel ile ilgili görüşleriyle sonlandırılmıştır. The printing press first entered the Ottoman lands in the 15th century (Beydilli, t.y., p. 105). With the development of the printing press for many years, calligraphy began to weaken. Especially with the law of tawheed-i tedrisat and the revolution of letters, the most difficult days of calligraphers began and calligraphy almost fell into oblivion. Especially in the first years of the Republic, the attitude taken to the old writing seriously affected the Mushaf calligraphers. As a result of this situation, the number of Mushaf calligraphers decreased (Devecı̇ , 2018, pp. 1109-1111). If a calligrapher at that time wrote Mushaf once in his life, it was considered a success. At this point, calligrapher Muhsin Demirel has a very important place in the history of the Republic of Turkey because he is the only calligrapher who has written Mushaf 5 times. With this thesis topic; It is aimed to announce the life, works and Mushaf copies of calligrapher Muhsin Demirel, who has written Mushaf-ı şerîf 5 times in accordance with tradition and art in the history of the Republic of Turkey, to the academy and art community. The number of Muslims living in the world is increasing day by day and this intense demand is of course reaching a level that cannot be met with handwriting. However, developing technology has given the opportunity to produce the same edition of handwriting. Many Qur'ans published in this direction are works of a calligrapher. In this way, traditional arts and human labor are valued. At the same time, it is possible to respond to the increasing demands every day. In a plane where this fact exists, it makes no sense for a calligrapher to write more than one Mushaf, and it may even be considered unnecessary because it is a difficult task. However, it is obvious that no computer line and just like printing will replace a work written artfully. In this regard, it is of great importance to introduce calligrapher Muhsin Demirel to the scientific community. Calligrapher Muhsin Demirel's life story, which went to calligraphy and Mushaf calligraphy, is an example for future generations. In this study, information about the life of calligrapher Muhsin Demirel and Mushaf studies were discussed through interview. The work progressed on the axis of calligraphy and Mushaf calligraphy. The work was concluded with the works of calligrapher Muhsin Demirel and the opinions of important artists about Muhsin Demirel.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShsUED6RWBKOvtHatGGl64-0W-zv1macafM9IO-pjtjojhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/5468