Ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıcılığı
Citation
Öztosun, A. (2018). Ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıcılığı. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu araştırmanın amacı, ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıp yordamadığını incelemektir. Ergenlerde algılanan sosyal destek, sosyal dışlanma deneyimleri ve internet bağımlılığının, cinsiyet, öğrenim düzeyi, kardeş sayısı, ailenin eğitim düzeyi, ailenin ortalama geliri, cep telefonu kullanımı, internet kullanım sıklığı, evdeki bilgisayarın internete bağlı olma durumu, kaç tane sosyal medya programı kullanma durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubu 450'i erkek ve 317 kadın olmak üzere toplam 767 ortaokul ve lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri algılanan sosyal destek, ergenlerde sosyal dışlanma deneyimleri, internet bağımlılığı ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda algılanan sosyal destek ve ergenlerde sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir (p<0,05). Araştırmada arkadaştan algılanan sosyal destek ile cinsiyet arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Sınıflar arasında internet bağımlılığı düzeylerinin anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüş, internet kullanım sıklığı ile internet bağımlılığı ilişkili görülmemiştir. Eğitim düzeyi açısından; internet bağımlılığı ve sosyal dışlanma deneyimlerinin anlamlı düzeyde arttığı, sosyal destek algısının da azaldığı saptanmıştır. Ailenin ortalama geliri ile Algılanan sosyal destek, sosyal dışlanma deneyim ve internet bağımlılığı arasında anlamlı ilişki görülmemiştir. The aim of present study was to investigate the effect of percived social support and social experiences on internet addiction and to see whether these variables are differentiated in terms of participants' ages, sexes, number of sibling, education level of the family, mobile phone usage etc. among a sample of secondary and high school students. Personal information form, percieved social support scale, experiences of social exclusion in adolescents scale and internet addiction scale were used at the research. seven hundred and sixty seven student cadidates (450 male and 317 female) were participated. The results showed the internet addiction was predicted by percived social support and social exclusion experiences (p<0,05). Some significant differences were also abstained with respect to socio-demographic (genders and percieved social support; educational level and intenet addiction) variables. On the other hand in terms of education level; experience of internet addiction and social exclusion have increased significantly, it was determined that the reduced percived social support. There was no significant relationship between the average income of the family and perceived social support, social exclusion experience and internet addiction. The results were discussed under the light of relevant literature. Lastly, suggestions mainly related college student counseling were presented.