Haccın Şartları Bağlamında Hac Kotasının Değerlendirilmesi
Citation
Yıldırım, A., H. (2023). Haccın Şartları Bağlamında Hac Kotasının Değerlendirilmesi. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 7/1, 705-726. https://doi.org/ 10.32711/tiad.1348888Abstract
İslam'ın beş unsurundan birisi olan haccın ifa edilebilmesi için çeşitli şartların bir araya gelmesi gerekir. Vücup, edâ, sıhhat olarak özetlenebilecek bu şartlar ayrıntılarıyla fıkıh kitaplarımızda yer almıştır. Ancak zamanımızda önceki dönemlerde pek rastlanmayan bir durum oluşmuştur. İslam dünyasında zenginliğin artması ve Müslümanların imkanlarının çoğalması, hacca gitmenin kolaylaşması bu ibadeti yapmak isteyenlerin sayısının çok artmasına neden olmuştur. Bu sebeple Mekke ve hac menasikinin ifa edileceği yerlerdeki sınırlı alt yapının yoğun talebi karşılayamaması durumu ortaya çıkmış bu da kota uygulamasını gündeme getirmiştir. Her ülkeye yaşayan Müslüman sayısına göre belli bir miktarda kontenjan tanınması ve bu miktarda kişinin hac ibadetini gerçekleştirmelerine izin verilmesi anlamına gelen hac kotası hem Mekke hem de oraya gelen hacılar açısından güvenliğin sağlanabilmesi, sağlık hizmetlerinin yeterli şekilde ifa edilebilmesi ve ibadetin düzenli yapılabilmesini temin açısından gerekli görülmektedir. Bu durumda kota uygulamasına takılan ve hacca başvurduğu halde sıra beklerken vefat eden bir kişi hakkında hüküm ne olacaktır? Bu kimse İslam hukukuna göre hac ibadeti ile sorumlu kabul edilir mi edilmez mi? Sorularının cevabının verilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada temel olarak bu soruların cevabı aranacaktır. Tartışmanın temelini hac vizesinin vücub yahut edâ şartı olması oluşturduğundan, bu açıdan hac vizesinin konumu, kotanın ve vizenin haccın hükmüne tesiri ortaya konmaya çalışılacak ve bir sonuca ulaşılmaya çalışılacaktır. One of the five pillars of Islam, the pilgrimage to Mecca (Hajj), necessitates the fulfilment of various conditions. These conditions, known as "vücup," "edâ," and "sıhhat," are detailed in Islamic jurisprudence. However, a unique situation has arisen in recent times. The increase in wealth in the Islamic world and the improved financial capabilities of Muslims have made the pilgrimage more accessible, leading to a significant rise in the number of people aspiring to perform Hajj. As a result, the limited infrastructure in Mecca and the locations where Hajj rituals are performed could not accommodate the overwhelming demand, leading to the introduction of a quota system. This quota system involves allocating a specific number of slots to each country based on the number of Muslims residing there, allowing only those within the quota to perform the Hajj pilgrimage. This system is deemed necessary to ensure safety, provide adequate healthcare services, and maintain the orderly performance of the pilgrimage for both Mecca and the pilgrims. Considering this situation, it is essential to address the legal implications when someone applies for Hajj but passes away while waiting due to the quota system. Is this individual considered responsible for the Hajj pilgrimage according to Islamic law, or are they exempt? These questions require careful examination. This research primarily aims to answer these questions. Since the foundation of this debate rests on whether the Hajj visa is a matter of obligation (vücup) or fulfilment (edâ), the study will focus on the role of the Hajj visa, the impact of the quota system, and the visa on the legal status of Hajj to reach a conclusion.