Hayreddin Karaman A Reference Point in Turkish Islam and his Influence in Europe
Citation
Okumus, F. (2024). Hayreddin Karaman A Reference Point in Turkish Islam and his Influence in Europe. Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi, 11(23), 104-123. https://doi.org/10.55483/cekmece.1416812Abstract
Hayreddin Karaman, “the muftī of muftīs (teacher of teachers),” is one of the most
revered scholars in contemporary Turkish theology. This article argues that Karaman’s authority
rests on three pillars: the applicability, and accessibility of his thought, the fruits of his perception
of Islam, especially his approach tocontemporary issues using Islamic jurisprudence (fiqh).
Karaman’s starting point is ijtihād,i.e., the possibility and even the necessity of independent
reasoning. Karamanrelies on traditional literature and methodology that is applicable in the
present. His solution-oriented mind seeks practical answers to how contemporary Muslims can
live their religion and prosper in a non-Islamic public sphere. His work addresses the challenges
of this sphere, including the concerns of contemporary Muslims. This study also uses particular
findings of the fieldwork the author conducted in the Netherlands. Hocaların hocası Hayreddin Karaman öğrencileri ve eserleri sayesinde Türk ilahiyatında
hatırı sayılır bir yere sahiptir. Bu makale Karaman Hoca'nın dini otoritesinin sacayağının
güvenilirlik, uygulanabilirlik ve erişilebilirlik olduğunu öne sürmektedir. Karaman'ın çıkış noktası
içtihat, içtihadın imkânı, hatta icabıdır. Karaman'ın geleneksel literatüre ve usûle dayanan fıkhı
aynı zamanda şimdi ve burada tatbik kabiliyetini haizdir. Hoca’nın çözüm odaklı zihni, günümüz
Müslümanlarının yüzde yüz İslami olmayan bir kamusal alanda dinlerini azami derecede nasıl
yaşayabileceklerine dair pratik cevaplar aramaktadır. Müslümanların her yerde ve her zaman
dinlerini yaşamalarının imkanını esas alan Karaman, ömrünü İslami hayatın yaşanabilirliğini
göstermeye adamıştır. Bu çalışma aynı zamanda Hollanda'da yapılan saha çalışmasının belirli
bulgularını da kullanmaktadır. Saha çalışması Hollanda’da görev yapan Türk imamlarının dini
sorulara cevap ve sorunlara çözüm bulma konusunda başvurdukları temel referans kaynağı olarak
doğrudan veya dolaylı olarak Karaman’i, eserleri ve öğrencilerini esas aldıklarını göstermiştir.