Afetlerde Kriz Yönetimi ve Sosyal Hizmet Örgütleri

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2023Kind
articleMetadata
Show full item recordCitation
Kök, H. (2023). Afetlerde Kriz Yönetimi ve Sosyal Hizmet Örgütleri. Sosyal Çalışma Dergisi, 7(1), 1-17.Abstract
Afetler, bir yönüyle örgütlerde doğal çevre faktörlerinden kaynaklanan krize neden olabilirken diğer yandan
bireylerin günlük yaşam dinamiklerini önemli ölçüde etkileyerek sosyal hizmet ihtiyacını doğurmaktadır.
Afetten etkilenen bireylere sunulan sosyal hizmetlerin bir boyutunu psikososyal destek çalışmaları
oluşturmaktadır. İlgili diğer kurum ve kuruluşların desteğini alarak afet öncesi ve sonrası psikososyal destek
hizmetlerinin yürütülmesinden sorumlu sosyal hizmet örgütü ise Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’dır. Afetin
yol açtığı olumsuz sonuçların en aza indirilmesi ve psiksososyal destek çalışmalarının etkili bir biçimde
sunulması için örgütsel düzeyde kriz yönetim planına ihtiyaç duyulmaktadır. Literatür derlemesi örneği olan bu
çalışmada, örgütlerde kriz kavramı, krizin kaynakları, kriz yönetimi, bir kriz türü olarak nitelendirilen afet
yönetimi, afetlerde sunulacak psiksosyal destek hizmetlerinin önemi ve Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının
afet çalışmalarındaki rolüne yer verilmiştir. Alanyazın incelendiğinde, kriz yönetimi süreçlerinin sosyal hizmet
örgütlerinde nasıl olması gerektiğine ilişkin somut örnekleme çalışmalarına daha fazla yer verilmesi gerektiği
ihtiyacı hissedilmiştir. Bu çalışmanın amacı, afetlerden sonra psikososyal destek hizmetlerinin yürütülmesine
ilişkin bir kriz yönetimi planı örneği sunmaktır. Böylece Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı örneğinde afetlerde
kriz yönetimi çalışmalarına katkı sunulması planlanmıştır. On the one hand, disasters can cause a crisis in organizations arising from natural environmental factors, on the
other hand, they significantly affect people's daily life dynamics and create the need for social services.
Psychosocial support works constitute one dimension of the social services offered to the individuals affected
by the disaster. The Ministry of Family and Social Services is the social service organization responsible for the
execution of pre-disaster and post-disaster psychosocial support services with the support of other relevant
institutions and organizations. An organizational crisis management plan is needed in order to minimize the
negative consequences of the disaster and to present psychosocial support activities effectively. In this study,
which is an example of literature review, the concept of crisis in organizations, the sources of crisis, crisis
management, disaster management, the importance of psychosocial support services to be provided in disasters
and the role of the Ministry of Family and Social Services in disaster studies are included. When the literature is
examined, it has been felt that the need to include more concrete examples of how crisis management processes
should be in social service organizations. The aim of this study is to present an example of a crisis management
plan for the execution of psychosocial support services after disasters. Thus, it is planned to contribute to the
crisis management studies in disasters in the example of the Ministry of Family and Social Services.