Kayırmacılığın Örgütsel Bağlılık ve Tükenmişliğe Etkisi
Citation
Altundere Doğan, M. B., & Yaman, Z. (2022). KAYIRMACILIĞIN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK VE TÜKENMİŞLİĞE ETKİSİ. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 2-34.Abstract
Bu çalışmada, öğretmenlerin kurumlarında hissettikleri kayırmacı tutum ve davranışların onların örgütlerine olan bağlılıklarına ve tükenmişliklerine olan etkileri incelenmiştir. Bir örgütteki kayırmacı tutum ve davranışlar çalışanlar tarafından fark edilerek gruplaşmalara yol açar. Gruplardaki bireyler zamanla birbirlerini dışlayabilir ve aralarında çatışmalar söz konusu olabilir. Bunun sonucunda örgüte bağlılık konusunda çalışanların zihinlerindeki aidiyet duygusu zayıflar. Çalışanların işlerinde mutsuz ve adalet duygusundan yoksun olduklarını hissetmeleri onları zaman içinde tükenmişliğe iterek işlerinde verimsiz kılmaktadır. Bu çalışmada, İstanbul’da bulunan okullarda görev yapan 290 öğretmen ile anket çalışması yapılmıştır. Anket verileri yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, okullardaki kayırmacı tutum ve davranışların öğretmenlerin örgüte bağlılığını azalttığı ve tükenmişliğini arttırdığı tespit edilmiştir. Alt boyutlar incelendiğinde ise bu etkilerin farklılaştığı bulunmuştur. This study examines the effects of the favorable attitudes and behaviors that
teachers feel in their institutions on their organizational commitment and burnout.
Nepotistic attitudes and behaviors in an organization are perceived by employees and
lead to groupings. Individuals in groups may exclude each other over time and conflicts
may arise between them. As a result, the sense of belonging may weaken in the minds of
employees regarding their commitment to the organization. Feelings that the employees
are unhappy in their jobs and lacking a sense of justice makes them inefficient by
pushing them to burnout over time. In this study, a survey was conducted with 290
teachers working in schools in Istanbul; and the survey data were analyzed with
structural equation model. Empirical results indicate that favoritism reduce teachers’
organizational commitment and increase their burnout. These effects differ when the
sub-dimensions were examined.