İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin aile ilişkileri ile okul doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada amaç, ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin aile ilişkileri ile okul doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda aile ilişkileri ve okul doyumu arasındaki ilişki ile aile ilişkileri ve okul doyumunun çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Esenler ilçesinde eğitimine devam eden 386 4.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla; araştırıcı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", Demirtaş Zorbaz ve Korkut Owen tarafından geliştirilen "Çocuklar İçin Aile İlişkileri Ölçeği" ve Bülent Baki Telef tarafından geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları yapılıp Türkçe' ye uyarlanan "Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon Analizi, değişkenlerin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA yapılmıştır. Ayrıca destekleyici aile ilişkilerinin okul doyumunu etkileyip etkilemediğini belirlemek amacıyla Basit Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin okul doyumu düzeyi, cinsiyet ve öğretmen cinsiyeti açısından anlamlı şekilde farklılaşırken, ebeveynlerinin eğitim durumu açısından anlamlı farklılık göstermemektedir. Destekleyici aile ilişkileri cinsiyet açısından anlamlı şekilde farklılık göstermezken, engelleyici aile ilişkileri cinsiyet açısından anlamlı şekilde farklılık göstermektedir. Aile ilişkileri ebeveyn eğitim durumu açısından anlamlı şekilde farklılık göstermemektedir. Destekleyici aile ilişkileri ile okul doyumu arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilirken, engelleyici aile ilişkileri ile okul doyumu arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca, destekleyici aile ilişkilerinin okul doyumunu pozitif yönde anlamlı şekilde etkilediği de tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between family relations and school satisfaction of primary school 4th grade students. For this purpose, it was also investigated whether the relationship between family relations and school satisfaction with whether family relations and school satisfaction differ significantly in terms of various variables. The study group of the research; It consists of 386 4th grade students continuing their education in Esenler district of Istanbul in the 2022-2023 academic year. In order to collect data in the research; "Personal Information Form" prepared by the researcher, "Family Relationship Scale for Children" developed by Mrs. Demirtaş Zorbaz and Mrs. Korkut Owen and "Comprehensive School Satisfaction Scale for Children" adapted into Turkish after validity and reliability studies were conducted by Mr. Telef. Pearson Correlation Analysis was used to determine the relationship between research variables, independent groups t-test and ANOVA tests were used to determine whether the variables differed according to demographic characteristics. In addition, Simple Regression Analysis was conducted to determine whether supportive family relationships affect school satisfaction. According to the results of the research, the level of school satisfaction, while there is a meaningful difference in terms of gender and teacher gender, there is no significant difference in terms of parental education level. While supportive family relationships do not differ significantly in terms of gender, disruptive family relationships differ significantly in terms of gender. Family relations do not differ significantly in terms of parental education level. While a positive and moderately significant relationship was found between supportive family relationships and school satisfaction, a negative moderately significant relationship was found between disruptive family relationships and school satisfaction. In the study, it was also determined that supportive family relationships significantly affect school satisfaction in a positive way.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHBD8YI9OdVlzGrkmJlFCUuR5ayhDddqe42WVBS9aZTX2https://hdl.handle.net/20.500.12436/6223