Ebeveynlerin kişilik özellikleri ile çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Göger, G. (2018). Ebeveynlerin kişilik özellikleri ile çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu araştırmada, ebeveynlerin kişilik özellikleri ile çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaç çerçevesinde; ebeveynlerin kişilik özelliklerinin, çocukların sosyal beceri ve problem davranışlarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bunun yanında çocukların sosyal beceri ve problem davranışları arasında anlamlı ilişki olup olmadığı da incelenmiştir. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın örneklemi, İstanbul ili Avrupa Yakası'ndaki Büyükçekmece, Beylikdüzü, Avcılar, Küçükçekmece ve Esenler ilçelerinden basit seçkisiz örnekleme modeliyle seçilmiş 4 devlet ve 11 özel olmak üzere toplam 15 okul öncesi eğitim kurumunda eğitim görmekte olan 4-6 yaş grubu 315 çocuk ve ebeveynlerinden oluşmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; Ebeveyn Bilgi Formu, Uluslararası Kişilik Envanteri ve Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS–2)'dir. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler: Yüzde Frekans Analizi, Bağımsız Grup T Testi, Kruskal Wallis H Testi, Tek Yönlü Varyans (ANOVA), Mann Whitney U Testi ve Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi'dir. Araştırmadan elde edilen bulgular genel olarak şöyledir: Ebeveynlerin kişilik özellikleri ile çocukların sosyal beceri ve problem davranışları arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Bunun yanında çocukların sosyal beceri ile problem davranışları arasında negatif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Ebeveynlerin kişilik özellikleri cinsiyete, mesleğe, çalışma durumuna, gelir düzeyine, sahip olunan çocuk sayısına ve içinde yetişilen coğrafi bölgeye göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Çocukların sosyal becerileri ve problem davranışları cinsiyete, yaşa, anaokul türüne, anne ve babanın mesleğine, annenin çalışma durumuna ve ailenin gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; anaokula devam süresine, ebeveyninin içinde yetiştiği coğrafi bölgeye ve ailedeki çocuk sayısına göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. In this study, it is aimed to examine the relationship between the personality characteristics of parents and the social skills and the problem behaviour of children. Within the scope of this basic aim; it is surveyed that if the personal characteristics of parents, the social skills and the problem behaviour of children differentiates or not according to several variables. Besides, it is investigated that if there is a significant relationship between social skills and the problem behaviour of children. The sample which is regulated in accordance of the relational screening model is consisted of the 315 children in the 4-6 age group and their parents which are getting education in 4 public and 11 private, 15 in total, preschool education institutions that are located in European side of İstanbul province; Büyükçekmece, Beylikdüzü, Avcılar, Küçükçekmece and Esenler districts by simple random sampling method. The data collection tools are; Parent Information Form, International Personality Inventory (IPI) and Preschool and Kindergarten Behaviour Scales (PKBS-2). Analyses that established with the information gathered from research are: Percentage and Frequency Analysis, Independent Samples T-Test, Kruskal Wallis H-Test, Analysis of Variance (ANOVA), Mann Whitney U Test and Pearson Product Moment Corelation Analysis. The findings of the research are: There is a significant relationship between the personal characteristics of parents and the social skills and the problem behaviour of children. Besides that, there is a significant relationship between social skills and problem behaviour of children. Personality traits of parents differentiate in significant levels according to sex, occupation, employment status, level of income, number of children they have, and the geographical district growed up. Social skills and problem behaviour of children differentiate in significant levels according to the sex, age, type of preschool, occupation of parents, the employment status of mother and the level of income; do not differentiate according to the period of time attending preschool, the geographical district that parents growed up and the number of children in family.