محفِّزات إثارة الدافعية للتعلّم عن بعد لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة تربوية و نفسية
Citation
Dughım, K. I. (2023). محفِّزات إثارة الدافعية للتعلّم عن بعد لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة تربوية و نفسية. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(35), 1061-1076. https://doi.org/10.29000/rumelide.1342278Abstract
The study amid to highlight the incentives to stimulate remote learning motivations for primary
school students, especially in this time period, and with the Corona pandemic that has ravaged
humanity, Its implications and effects are still present with the uncertain end prediction, the
importance of primary stage in education and its developmental specificity to the pupil was
highlighted. And the concept to raise motivation for remote learning and the factors affecting it and its obstacles, and the types, forms and characteristics of remote education, then the stimulating
methods to provoke the motivation of remote learning for pupils with recommendations and the most
important: Take into account the needs of students at this stage, adopting educational programs and
content that take into account their orientation and tendencies, and raise their motivation for
learning, then proposals for relevant future studies. Çalışma uzaktan eğitim sürecinde özellikle insanlığı perişan eden yansımaları ve etkileri süren,
sonuyla ilgili kesin bir öngörü olmayan Corona Pandemisi döneminde ilk okul öğrencilerini motive
edecek uyaranlara ışık tutmayı amaçlamaktadır. Araştırmada öncelikle eğitimde ilk merhalenin
önemi, öğrencilerin gelişimsel özelliklerine etkileri ve uzaktan eğitim için motivasyonu teşvik etme,
motivasyonu etkileyen faktörler, motivasyonun önündeki engeller, uzaktan eğitimin türleri ve
biçimleri ele alındı.Ardından öğrenciler için uzaktan eğitim motivasyonunu teşvik edici yöntemlere
önerilerle değinildi. Yapılan öneriler arasında şunlar bulunmaktadır: Bu aşamada öğrencilerin
ihtiyaçlarının dikkate alınması, öğrencilerin eğilimlerini dikkate alan, motivasyonlarını yükselten
programlar ve içeriklerin tercih edilmesi, son olarak konuyla ilgili gelecekte yapılacak çalışmalar
hakkında tavsiyeler.