Özel Eğitim Öğretmenlerinin Özel Eğitim Öğretmenliği Programına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Citation
ARI, A., KAT, B. (2024). ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3),1790-1812. doi.org/10.24315/tred.1450933Abstract
Bu araştırmanın amacı özel eğitim öğretmenliği
programından (ÖEÖP) mezun olmuş öğretmenlerin Millî Eğitim
Bakanlığı’na bağlı devlet okullarına atanmadan önce ve sonra
ÖEÖP’ye yönelik görüşlerinin karşılaştırmalı olarak
incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden yarı
yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla veri toplanan bu
araştırmada İstanbul’daki üniversitelerden mezun olmuş on özel
eğitim öğretmeniyle altı ay arayla iki kez görüşme yapılmıştır.
Araştırma sonucunda katılımcıların yarısının önceden bir lisans
mezuniyetinin olduğu, programın tercih edilme amacının
çoğunlukla atama kolaylığı olduğu görülmüştür. Göreve
başlamadan önce idare, veli, tecrübesizlik kaynaklı sorunlarla
karşılaşabileceklerini ve deneyimi olan öğretmenlere danışarak
bu problemlerini çözebileceklerini ileten öğretmenler; göreve
başladıktan sonra okulun fiziksel şartları, mesleki yetersizlik,
öğretmenler arasındaki iş birliğinin zayıf olması sorunlarıyla
karşılaştıklarını idare-öğretmen-aile iş birliğinin güçlendirilerek
sorunların çözülebileceğini bildirmiştir. Öğretmenlerin genel
olarak uygulamalı derslerin daha erken dönemde verilmesi,
yanlışsız öğretim yöntemleri ve uygulamalı davranış analizi
derslerinin iki veya üç döneme çıkarılması, özel eğitimde
uzmanlık alanının seçilebilmesi, alan dışı öğretmen atamalarının
kaldırılması beklentilerinin olduğu bulunmuştur. This study compares the perspectives of teachers who
graduated from special education teaching programs before and after
their appointment to public schools under the Ministry of National
Education in Türkiye. In this research, data was collected through
semi-structured interviews, one of the qualitative research methods,
from ten special education teachers who graduated from universities in
Istanbul. Interviews were conducted twice at a six-month interval. The
research findings indicate that half of the participants had a prior
undergraduate degree, and the primary reason for choosing the
program mainly was the ease of appointment. Pre-service teachers
anticipated administration-related challenges, parental involvement,
and lack of experience, suggesting resolution through consultation
with experienced peers. In-service, they encountered additional issues,
including physical school conditions, professional kainadequacies, and
poor teacher collaboration. They emphasized that strengthening the
collaboration among administration, teachers, and parents could
resolve these issues. Overall, teachers advocated for the earlier
introduction of practical courses, extended durations for errorless
teaching methods and applied behavior analysis courses, specialization
options in special education, and abolish of out-of-field teacher
appointments.