Özel eğitim öğretmenliği lisans programlarındaki öğrencilerin profili ve alana yönelik görüşleri
Citation
Afat, N., Çiçek, Ş. (2019). Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programlarındaki Öğrencilerin Profili ve Alana Yönelik Görüşleri. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(1), 68-99.Abstract
Özel eğitim öğretmenliği programının amacı; özel gereksinimli bireylere, bağımsız, üretken ve topluma aktif katılımcı olmalarını sağlayacak becerileri kazandırabilen, farklı öğretim tekniklerini ve yöntemlerini bilen ve uygulayabilen, özel gereksinimli bireylere ve ailelerine eğitim ve destek hizmetleri sunabilen, farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilen, alanın sorunlarına duyarlı, mesleğin etik ilkelerine uygun; içinde bulunduğumuz bilgi çağının gereksinimlerini yerine getirebilecek bilgi, beceri ve donanıma sahip öğretmenler yetiştirmektir. Bu çalışmada, çeşitli üniversitelerdeki özel eğitim öğretmenliği programındaki öğrencilerin profili incelenmiş ve alana ilişkin görüşleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda betimsel nitelik taşıyan bu çalışmada verilerin toplanması sürecinde, nitel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. yarı yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilen veriler Görüşmeler sonucunda elde edilen verilerin bir kısmı frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları ile verilmiştir. Verilerin bir kısmı üzerinde de betimsel içerik analizi ile yoğunlaşan temaların keşfedilmesi sağlanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda Özel eğitim öğretmenliği bölümü öğrencilerinin genel profilinin bekar (%92,21), en az bir yabancı dil bilen (%57,8), çift ana dal/ yan dal programına kayıtlı olmayan (%95,45), bölüm tercihini dışsal motivasyonlarla yapan (%49), kariyer planı olan (%88) ve bölümünün akademik kadrosunu incelemeyen (%57,14) bireylerden oluştuğu görülmüştür. %66,2’sinin lise ,%33,8’inin lisans, %0,6’sının yüksek lisans mezunu olduğu, lisans mezunu olanların %34,6’sının daha önce de eğitim fakültesi mezunu olduğu dikkat çekmektedir. The purpose of special education teacher program is; To provide individuals with special needs to be independent, productive and active participants in the society, to know and apply different teaching techniques and methods, to offer education and support services to individuals and families with special needs, to work in cooperation with different disciplines, to be sensitive to the problems of the field and to comply with the ethical principles of the profession. ; to educate teachers who have the knowledge, skills and skills to fulfill the requirements of the information age. In this study, the profile of the students in the special education teacher program in various universities was examined and their opinions about the field were tried to be put forward. Some of the data obtained as a result of interviews are given by frequency (f) and percentage (%) distributions. Some of the data were explored through descriptive content analysis. In terms of validity and reliability in qualitative research, As a result of the research, the general profile of the students of Special Education Teacher Department is 92.21%, at least one foreign language (57.8%), double major / non-minor program (95.45%), It was observed that individuals who made motivations (49%), had a career plan (88%) and did not examine the academic staff of the department (57.14%). It is noteworthy that 66.2% of them are high school graduates, 33.8% of them are bachelors, 0.6% of them are graduate and 34.6% of them are graduates of education faculties.