The Impact of environmental education based on nature experience on the cognitive and affective domains of primary school students towards the environment
Citation
Özgenel, M., Çatak Bay, G. R. (2019). The Impact of Environmental Education Based on Nature Experience on the Cognitive and Affective Domains of Primary School Students towards the Environment. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(1), 1-20.Abstract
In this study, it is aimed to determine the effect of environmental experience based on nature experience on environmental related cognitive and affective domains of primary school students. The study group of the study consisted of 22 students, 11 of whom were girls and 11 were boys, who were in fourth grade of a state primary school in Istanbul-Kadikoy in 2018. In the study, one-group pre-posttest experimental design was preferred from quantitative research methods. The experiment group was provided with 15 hours of environmental education for 3 weeks based on the nature experience. At the beginning and the end of the study, "Environmental Emotion Scale” and "Environmental Information Scale" pre-post tests were applied to the experimental group. In the analysis of the data, "t test analysis" was performed for the related samples. According to the results of the study, environmental education based on nature experience positively influenced and improved the cognitive and affective domains of primary school students. Bu araştırmada, doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik bilişsel ve duyuşsal alanlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018 yılında İstanbul-Kadıköy ilçesinde bir devlet ilkokulunda dördüncü sınıfta öğrenim gören 11’i kız 11’i erkek toplam 22 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu ön-son test deneysel desen tercih edilmiştir. Deney grubuna doğa deneyimine dayalı 3 haftalık 15 saat çevre eğitimi verilmiştir. Araştırmanın başında ve sonunda deney grubuna “Çevre Duygu Ölçeği” ile “Çevre Bilgi Ölçeği” ön-son testler uygulanmıştır. Verilerin analizinde ilişkili örneklemler için t testi analizi yapılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuca göre doğa deneyimine dayalı çevre eğitimi ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik bilişsel ve duyuşsal alanlarını olumlu yönde etkilemiş ve geliştirmiştir.