İngilizce konuşma becerisinin öğretimine ilişkin ihtiyaçların değerlendirilmesi
Abstract
İçinde bulunduğumuz çağda küreselleşmenin etkisiyle ülkeler arası etkileşim, gelişen ticaret ve yoğunlaşan ülkeler arası diplomatik ilişkilerden dolayı artmıştır ve bu durum bireylerin ana dilleri haricinde diğer dilleri de öğrenmelerini gerekli kılmıştır. Bu anlamda İngilizce başı çekmektedir. İngilizce dinleme, konuşma, okuma ve yazma olarak belirtilen dört önemli beceriyi içermekte olup içerisinde konuşmak en önemli beceri olarak ön plana çıkmaktadır. Çünkü bir dili konuşmak, o dilin öğrenildiğinin ve diğer becerilere hâkim olunduğunun en önemli göstergesidir. Fakat farklı bir dilde konuşma ve dinleme becerisi özel olarak geliştirilmesi karmaşık olan becerilerdir. Bu çalışmanın amacı üniversitelerde hazırlık sınıfında okuyan öğrencilerin İngilizce konuşma becerisine ilişkin ihtiyaçlarının tespit edilmesidir. Ölçek ve anket uygulaması 165 öğrenci ile gerçekleştirilirken birebir görüşmeler 3'ü kadın ve 3'ü erkek olmak üzere toplam 6 öğrenci ve 2'si kadın ve 2'si erkek olmak üzere toplam 4 okutman ile yapılmıştır. Ayrıca hazırlık sınıflarından birinde gözlem yapılmış olup bu sınıfta 21 öğrenci bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak İngilizce Konuşmaya İlişkin Tutum Ölçeği, Temel İngilizce Becerilerine Yönelik Algı ve İhtiyaç Değerlendirme Anketi, Görüşme Formu, Gözlem Formu kullanılmıştır. Çıkan sonuçlara göre Çalışmaya katılan öğrenciler, konuşma becerisi içerisinde de akıcı konuşma, yeterli kelime bilgisine hâkim olma ve anlaşılır konuşmanın önemli olduğunu düşünmektedirler. Ayrıca öğrenciler İngilizce konuşamama nedenleri arasında aşırı heyecanlı olmayı, hata yapmaktan korkmayı ve yeterli kelime bilgisine sahip olmamayı göstermişlerdir. Okulun konuşma becerisini kazandırmaya yönelik bir hedefinin olmaması derslerde konuşma becerisini yükseltecek daha fazla aktivitenin yapılmasına da engel olmaktadır. Bunun yanında pratik yaptırılacak etkinliklerin olmaması, kitaba bağlı kalınması, yazma ve okuma becerilerine daha fazla önem verilmesi de bahsedilen konulardandır. Aynı durumu okutmanlar da belirtilmişlerdir, okulda konuşma pratiğine ilişkin becerilerdense daha çok akademik hayata hazırlayacak becerilere odaklanıldığı ve bunun yanında kelime bilgisine ihtiyaç duyulduğu belirtilmiştir Due to the growing trade and diplomatic relations between countries, the effects of globalization increased in our age and this necessitate individuals to learn another language other than mother tongue; in this sense, English becomes more important. English includes four fundamental skills: listening, reading, writing and speaking. Among those peaking stands out as the most important skill because it is the most important indicators of expressing to know a language. However speaking and listening skills in a different language are complex to develop and it needs hard work. The aim of this study is to determine university preparatory class students’ needs for English speaking. Questionnaire and attitude scale were conducted to 165 preparatory students at university. Interviews were conducted with six students three of which are women and three of which are men and four instructors. In addition, the observation was made in one of preparatory class in which there were 21 students. Attitude Scale about Speaking English, Perceptions and Needs Assessment Survey Towards the Basic English Skills, Interview and Observation Form were used for data collection. According to results, students participating to study indicated that fluency, vocabulary and intelligibility were important for speaking English. In addition students have shown that being extremely excited, concerning about making mistakes and insufficient vocabulary were the obstacles of speaking English. Both instructor and students specified that the goal of preparation program is not to improve speaking skills; therefore the activities in lessons are not related to speaking. Besides, the lack of practical activities about speaking, book-oriented activities, more emphasis on writing and reading skills are the other subjects mentioned. Instead of speaking skills, the instructors and English preparation program focus on activities and skills that prepares to academic life