İZÜ Araştırma ve Akademik Performans Sistemi
DSpace@İZÜ, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nin bilimsel araştırma ve akademik performansını izleme, analiz etme ve raporlama süreçlerini tek çatı altında buluşturan bütünleşik bilgi sistemidir.

İndekslere Göre Dağılım
Yıllara Göre Dağılım
Türlere Göre Dağılım
Güncel Gönderiler
Öğe Türü: Yayın , Doğu Türkistanlı Göçmen Kadınlarda Depresyon ve Dini Başa Çıkma İlişkisi(Üsküdar Üniversitesi, 2025) Buğra, Asiye; Kaya Göktepe, AyşeBu çalışmanın amacı, Türkiye’de yaşayan Doğu Türkistanlı göçmen kadınlarda depresyon ve dini başa çıkma arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya yaşları 20 ile 45 arasında olan 320 Uygur kadın katılmıştır. İlişkisel tarama desenindeki bu araştırmada veri toplama araçları olarak Beck Depresyon Envanteri (BDE), Dini Başa Çıkma Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılarda hafif ve orta düzeyde depresyon belirtileriyle beraber olumlu dini başa çıkma etkinliklerine başvurma sıklığının da yüksek olduğu görülmüştür. Depresyon seviyeleri yaşa göre anlamlı bir farklılık gösterirken, olumlu dini başa çıkma puanlarında, medeni durum ve evdeki çocuk sayısı bakımından istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar görülmüştür. Ancak dini başa çıkma puanlarında yaş, eğitim, gelir düzeyi, kronik hastalık veya Türkiye'de kalış süresi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Son olarak, depresyon puanları ile olumlu dini başa çıkma arasında negatif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilirken, depresyon ile olumsuz dini başa çıkma arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir korelasyon gözlemlenmiştir. Bu sonuçlar, Doğu Türkistanlı göçmen kadınların zorlu yaşam koşullarına rağmen psikolojik dayanıklıklarını dini başa çıkma stratejileriyle desteklediğini göstermektedir.Öğe Türü: Yayın , Assessment of Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score Values of Neutropenic Diet Contents Used in Immunocompromised Cancer Patients: Descriptive Cross-Sectional Study(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2025) Tuncer, Zeynep Simay; Çatak, Jale; Uğur, Halime; Ede Çintesun, Elif; Çatak, Jale; Çintesun, Elif EdeObjective: The aim of this study was to calculate the protein quality of the nutrient content of 4 different neutropenic diets used to support the treatment of immunocompromised cancer patients in a university hospital in İstanbul. Material and Methods: Four neu tropenic diet plans differing in energy and protein content (2 diets pro viding 1,900 kcal with 80 and 82 grams protein; 2 diets providing 1,800 kcal with 76 and 82 grams protein) were evaluated. The protein qual ity was calculated using the Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score (PDCAAS) method developed by World Health Organiza tion/Food and Agriculture Organization (2007), which takes into ac count both the amino acid profile and the digestibility of proteins. The amino acid composition of the foods in the diets was obtained from the Turkish National Food Composition Database and the United States Department of Agriculture database. Results: It was found that the food group with the highest PDCAAS among animal-derived products, ce reals and cereal products and legumes was found to be animal-derived products, as expected. The foods with the lowest PDCAASs scores were white bread (48.76%), pasta (50.40%), rice (55.00%), and wheat flour (58.10%), respectively. The foods with the highest PDCAASs were milk and cream cheese (100%), yogurt (94.90%), and eggs (91.75%). Conclusion: In light of these results, neutropenic diets for cancer patients should be planned not only by considering the quantity of protein but also by evaluating the protein quality, which is critical for maintaining optimal patient health.Öğe Türü: Yayın , Vegan Parents’ Approaches to the Nutrition of Children Aged 0–6 Years in Türkiye: In-Depth Interview Study(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2025) Güner, Elif; Küçük, Zeynep; Sancaklı, Nazlı Zeynep; Karaköse, Dilara; Güner, ElifObjective: The aim of this study was to understand the attitudes, behaviors, and experiences of vegan parents regarding the nu trition of their children. Material and Methods: Twenty vegan par ents (19 mothers, 1 father) aged 30-48 participated in this qualitative study conducted between January-February 2024. Transcripts were cre ated after in-depth interviews. The 6 stages of the thematic analysis ap proach by Braun and Clarke were used in the study and the themes were determined in the MAXQDA24 software. Results: Participant state ments were presented under 7 themes. It was determined that parents preferred vegan nutrition due to its positive effects on human health (f=6) and animal rights (f=12). However, they face challenges such as social prejudice, lack of vegan options in schools, and availability of al ternative foods. Although all parents reported that they breastfed their babies for some time, some breastfed for less than 24 months. During the complementary feeding period, 40% of the interviewed parents ap plied a vegan diet to their children. Two out of three parents believe that a vegan diet does not pose any risk to their children’s health. In addition, some participants mentioned a lack of resources regarding vegan nutrition for children. Conclusion: The results show that vegan individuals have different approaches to the nutrition of their children, and need nutritional counseling and scientific platforms to provide an adequate and balanced diet for their children.Öğe Türü: Yayın , Association of Eating Habits and Emotional Appetite with Mediterranean Diet Adherence in Women with Polycystic Ovary Syndrome: Cross-Sectional Observational Study(Türkiye Klinikleri Yayınevi, 2025) Kurt, Şevval; Tümer, Huriye; Ede Çintesun, Elif; Çintesun, Elif EdeObjective: This study aimed to evaluate how eating habits and emotional appetite influence adherence to the Mediterranean diet among women with polycystic ovary syndrome (PCOS). Material and Methods: The study was conducted on 330 adult female patients diagnosed with polycystic ovary syndrome who had volunteered to par ticipate in the study between October and November 2023. The partic ipants’ demographic information, dietary habits, Emotional Eating Questionnaire and Mediterranean Diet Adherence Screening scores were recorded. Statistical analyses were performed using SPSS-27. Re sults: 59.1% of women diagnosed with PCOS were preobese and 9.7% were obese, emotional appetite of women was more affected by posi tive emotions and emotional appetite factor increased as body mass index (BMI) ratios increased. It was observed that 65.8% of women di agnosed with PCOS were adherent to the Mediterranean diet, but emo tional appetite factor and BMI ratios were not effective in adherence to the Mediterranean diet in women. Finally, it was concluded that some eating habits and emotional appetite of women diagnosed with PCOS had a significant effect on adherence to the Mediterranean diet. Con clusion: The findings showed that women with PCOS frequently ex hibit emotional eating behaviours that are linked to weight gain and negatively affect psychological and emotional health. The study demonstrated that although emotional eating is prevalent, it does not significantly impact adherence to the Mediterranean diet.Öğe Türü: Yayın , Türk Devletleri Teşkilatı Ülkelerinde Dış Ticaret Entegrasyonu: Gravity Modeli Yaklaşımı(Beykoz Üniversitesi, 2025) Ekinci Furtana, Tuğçenur; Ekinci Furtana, TuğçenurBu çalışma, Türkiye ile Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) üyesi ve gözlemci ülkeler arasındaki dış ticaret hacmini, 2003-2024 yılları arasındaki verileri kullanarak panel çekim modeli (Gravite Modeli) ile incelemektedir. Analizde, ülkelerin ekonomik büyüklüklerini temsil eden Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYİH), coğrafi mesafe ve küresel kriz dönemlerini gösteren değişkenler dikkate alınmıştır. Birim kök ve Hausman testleri ile yapılan analizler sonucunda, rassal etkiler modelinin uygulanabileceği belirlenmiştir. Bulgulara göre, Türkiye'nin GSYİH'sindeki %1'lik artış, TDT üyesi ülkelerle olan ticaret hacmini yaklaşık %0,26 oranında artırmıştır. TDT üyesi ülkelerin toplam GSYİH'sindeki %1'lik artış ise ticaret hacmini %11,35 oranında artırmıştır. Mesafe değişkeni ise istatistiksel olarak anlamlı çıkmamış ve bu durum, gelişişime devam eden ulaşım ve lojistik altyapı ile dijitalleşme süreci ile açıklanmıştır. 2008 küresel finans krizi ve COVID-19 pandemisi dönemlerinde ticaret hacmi yaklaşık %7,5 oranında azalmıştır. Çalışma, Türkiye'nin TDT ülkeleri ile sürekli dış ticaret fazlası verdiğini ve ticaretin stratejik önem kazandığını göstermektedir. Sonuç olarak, serbest ticaret anlaşmaları, lojistik koridorlar ve dijital entegrasyon gibi politikaların ticaret hacmini artırmada kritik rol oynayacağı; ayrıca Zengezur Koridoru’nun açılmasıyla birlikte mesafe değişkeninin gelecekte daha belirleyici hale gelebileceği öngörülmektedir.





















