Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerini etkileyen örgütsel bir faktör: okul kültürü

Göster/Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2021Tür
articleÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Ballı, A., & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerini etkileyen örgütsel bir faktör: okul kültürü. The Journal of Academic Social Sciences, 0(112), 36–50. https://doi.org/10.29228/asos.475Özet
Bu araştırma, okullardaki örgüt kültürünün öğretmenlerin yaratıcı düşünme
eğilimlerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacını uygun
olarak araştırma ilişkisel modeline göre tasarlanıp yürütülmüştür. Araştırmaya
2018-2019 öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan Eyüp, Fatih, Üsküdar, Ümraniye
ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde görev yapan 384 gönüllü öğretmen katılmıştır.
Veriler, “Okul Kültürü Ölçeği” ve “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği”
ile toplanmıştır. Veriler korelâsyon ve regresyon analizleri yapılarak
çözümlenmiştir. Analizler sonucunda öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerini
en yüksekten en düşüğe doğru sırayla görev kültürü, destek kültürü ve başarı
kültürü etkilemektedir. Bürokratik kültür ile öğretmenlerin yaratıcı düşünme
eğilimleri arasındaki ilişki hem çok düşük hem de etki derecesi önemsenmeyecek
düzeydedir. Bu bulgu, bürokratik bir okul kültüründe öğretmenlerin yaratıcı
düşünme eğilimlerini geliştiremeyecekleri konusunda ip ucu vermektedir. This study was conducted to determine the effect of organizational culture in
schools on teachers' creative thinking dispositions. In accordance with the purpose
of the research, the research was designed and conducted according to the
relational survey model. 384 volunteer teachers working in Eyüp, Fatih, Üsküdar,
Ümraniye and Gaziosmanpaşa districts in Istanbul in the 2018-2019 academic year
participated in the study. The data were collected using the "School Culture Scale"
and "Marmara Creative Thinking Disposition Scale". The data were analyzed by
correlation and regression analysis. As a result of the analysis, teachers' creative
thinking dispositions are influenced by task culture, support culture and success
culture from highest to lowest. The relationship between bureaucratic culture and
creative thinking dispositions of teachers is very low and the degree of influence is
negligible. This finding gives a clue that teachers cannot develop their creative
thinking dispositions in a bureaucratic school culture.