Türk sosyolojisinde bir öncü isim: Prens Sabahattin

Göster/Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2018Tür
articleÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Aytaç, Ö. (2017). Türk sosyolojisinde bir öncü isim: Prens Sabahattin. Çekmece İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 75-120.Özet
Prens Sabahattin, Ziya Gökalp ile birlikte Türk Sosyoloji geleneğinde iz
bırakan seçkin simalardan biridir. O hem bir sosyolog hem de bir düşünce insanı
olarak Türkiye’nin Nasıl Kurtarılacağına dair geliştirdiği tezlerle, hem sosyoloji
kültürümüze hem de düşünce atlasımıza derin bir iz bırakmıştır. Yaşadığı
çalkantılı dönem itibariyle de Türkiye’nin yenileşme sürecine görüşleriyle katkıda
bulunmuştur. Paris’te Osmanlının kurtuluşu yolunda tezler geliştirmiş, toplumsal
yapının dönüşmesi gereğinden söz ederek soruna toplumbilimsel bir nokta
koymuştur. Osmanlı toplum yapısının ihyası ve Anglosakson örneğinde olduğu
gibi bireyci, hür teşebbüsçü bir eksende, merkezdışı bir yönetim anlayışı ile
düzlüğe çıkabileceğini savunmuştur. İttihatçı aydınlarla yöntemsel ayrılığa
düşmüş olan Prens, fikirleriyle Osmanlı toplum yapısında köklü değişiklikler
yapmak suretiyle, devlete yaslanmayan, özgür ve güçlü bireyler ve etkili bir sivil
toplum arzulamıştır. Prince Sabahattin is one of the prominent figures that left a mark in the
Turkish sociology tradition, As a sociologist and thinker, he and made a lasting
impression on our culture of sociology and atlas thought with the theses he
developed on How to Save Turkey. By means of the turbulent period he lived in,
he contributed to the modernization process of Turkey with his onions. He
developed theses in Paris on the way of liberation of the Ottoman Empire, and he
made a sociological end to the problem by stating the necessity of the
transformation in the social structure. He supported the problems can be solved in
a private enterprise axis and by an eccentric understanding of administration that
can be seen in the example of reclamation of Ottoman social structure and
individualistic Anglo-Saxon example. The Prince, who had procedural divergence
with Ittitahcı (Unionist) intellectuals, desired free and strong individuals and
effective civil society which does not depend on the state by means of making
changes in the ideas of making changes in the social structure of the Ottoman
Empire.