Akademik motivasyonun yordayıcıları olarak çok boyutlu algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi oluş halinin rolü

Göster/Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2023Tür
masterThesisÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırma akademik motivasyon ile algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz dönemindeki çeşitli devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim görmekte olan 572 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanılmasında "Akademik Motivasyon Ölçeği", "Algılanan Sosyal Destek Ölçeği", "Psikolojik İyi Oluş Ölçeği" ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Değişkenlerin aralarındaki farklılıkları koyabilmek için toplanılan verilerin analizindeki betimsel istatistik; ikili karşılaştırmalarda "t testi", çoklu değişkenlerin karşılaştırılmasında "tek yönlü varyans analizi (ANOVA)" bağımsız değişkenin bağımlı değişkene etkisinin incelenmesi için "regresyon analizi" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların akademik motivasyon düzeylerinde; cinsiyete göre, babanın eğitim durumuna göre, barınma şekline göre ve sosyo-ekonomik düzeylerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Katılımcıların akademik motivasyon düzeylerinde; anne baba birlikteliğine göre, annenin eğitim durumuna göre, kardeş sayısına göre ve yarı zamanlı çalışma durumuna göre ise anlamlı farklılıklar bulunmamıştır. "Psikolojik iyi oluş" ve "sosyal destek" akademik motivasyonu %32 oranında yordadığı saptanmış, akademik motivasyonu en fazla etkileyen değişkenin "psikolojik iyi oluş" olduğu ve bunu da sosyal desteğin alt boyutlarından "arkadaş desteği" takip ettiği saptanmıştır. Sosyal desteğin aile desteği ve özel insan desteği alt boyutlarının modele katkısında anlamlı bir farklılığın olmadığı bulgularına ulaşılmıştır. The aim of this research is to examine the relationships between academic motivation, perceived social support and psychological well-being. The study group consists of 572 university students studying at various state and foundation universities in the fall semester of the 2021-2022 academic year. "Academic Motivation Scale", "Perceived Social Support Scale", "Psychological Well-Being Scale" and personal information form were used to collect data. Descriptive statistics in the analysis of the collected data in order to determine the differences between the variables; "t-test" was used in pairwise comparisons, "one-way analysis of variance (ANOVA)" was used in comparison of multiple variables, and "regression analysis" was used to examine the effect of independent variable on dependent variable. As a result of the research, the academic motivation levels of the participants; There were significant differences according to gender, education level of the father, type of housing and socio-economic level. In the academic motivation levels of the participants; There were no significant differences according to parental union, mother's education level, number of siblings and part-time working status. "Psychological well-being" and "social support" were found to predict academic motivation by 32%, and it was determined that the variable that most affected academic motivation was "psychological well-being", followed by "friend support", one of the sub-dimensions of social support. It was found that there was no significant difference in the contribution of the family support and special human support sub-dimensions of social support to the model.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShuxqvm5hAHscse6AH_IiuNuD7h1qgtmaWwoK36ua0pMZhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/6260