Views of digital natives in a language classroom: are technological gadgets an assistance or obstruction?

dc.contributor.authorZabitgil Gülseren, Özlem
dc.date.accessioned2022-04-18T08:09:50Z
dc.date.available2022-04-18T08:09:50Z
dc.date.issued2015en_US
dc.departmentYabancı Diller Koordinatörlüğüen_US
dc.description1 Asst. Prof. Dr., İstanbul Sabahattin Zaim University, English Language Teaching Department, ozlem.gulseren@izu.edu.ten_US
dc.description.abstractTechnology pervades every aspect of our life today from everyday practices to different learning contexts. Inclusion of technology and technological tools in language education is a well-accepted phenomenon by language practitioners nowadays (Bozdoğan & Özen, 2014; Berk, 2009; Koehler & Mishra, 2005; El Semary, 2002; Christensen, 2002). Technology is evolving the experience of learning and reshaping the language experience in the classroom both for learners and educators. Language practitioners accept that right technological tools used in appropriate contexts could engage learners through the stimuli of several senses and increase the learning output for learners. This paper draws on an empirical study carried out in the school of foreign languages in a University of Mediterranean Karpasia in Northern Cyprus in April of 2013. The study inquires the view of learners in a mixed proficiency level learning context about technology use in language classes. There have been several studies up-do-date which inquired the impact of technology on learning. The uniqueness of the present study is due to the learners’ abroad experience in a multinational learning context. This qualitative study represents a unique educational study to value because of the common experience of increasing number of learners today from diverse language and cultural backgrounds traveling to different countries for their educational quest.en_US
dc.description.abstractTeknolojik uygulamalar hem öğrenme ortamlarına hem de hayatımızın farklı alanlarına günlük uygulamalarla yayılmaktadır. Günümüzde dil eğitiminde teknolojinin kullanımı kabul görmüş bir fenomendir (Bozdoğan & Özen, 2014: Berk, 2009; Koehler & Mishra, 2005; El Semary, 2002; Christensen, 2002). Teknoloji, dil öğrenim deneyimini hem öğrenciler hem de eğitmenler için yeniden şekillendirmektedir. Dil eğitmenleri doğru teknolojik araçların kullanımıyla eğitimöğretim ortamlarında daha fazla uyaranlar oluşturarak ve daha fazla duyuya hitap ederek öğrenme verimini artıracakları konusunda hemfikirdirler. Bu makale Nisan 2013 tarihinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde, Akdeniz Karpaz Üniversitesi, Lefkoşa kampüsünde Yabancı Dil Yüksek Okulunda ampirik bir çalışma olarak gerçekleştirilmiş olan bir araştırmanın analizi sunulmaktadır. Hazırlık Okulu ortadüzey (intermediate) dil yeterliliği sınıfında okuyan birbirinden farklı dil yeterliliğine sahip bir öğrenci grubu bu çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, farklı ana dil ve kültürlerden gelen öğrencilerin görüşleri teknolojinin dil öğrenimi üzerine etkileri konusunda incelenmiştir. Bu alanda yapılmış benzeri çalışmalar olmakla birlikte bu çalışma çok uluslu bir dil öğrenme ortamını temsil etmesi (sekiz farklı dil ve kültürü temsil eden katılımcılardan oluşması) ve günümüzde eğitim için yurtdışına giden öğrenci sayısının artışı sebebiyle bu çalışma özgün bir nitel araştırma değeri taşımaktadır.en_US
dc.identifier.citationZABİTGİL GÜLSEREN, Ö. (2015). VIEWS OF DIGITAL NATIVES IN A LANGUAGE CLASSROOM ARE TECHNOLOGICAL GADGETS AN ASSISTANCE OR OBSTRUCTION . The Journal of Academic Social Sciences, 3(18), 190–204.en_US
dc.identifier.doi10.16992/ASOS.839
dc.identifier.endpage204en_US
dc.identifier.issn2148-2489
dc.identifier.issue18en_US
dc.identifier.orcidÖzlem Zabitgil Gülseren |0000-0003-4975-1326en_US
dc.identifier.startpage190en_US
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.16992/ASOS.839
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3942
dc.identifier.volume3en_US
dc.institutionauthorZabıtgil Gülseren, Özlem
dc.language.isoen
dc.publisherASOS Yayınlarıen_US
dc.relation.ispartofAkademik Sosyal Araştırmalar Dergisi / ASOS Journalen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTechnology and multiple intelligences theoryen_US
dc.subjectTechnological gadgetsen_US
dc.subjectSecond language learningen_US
dc.subjectTeknoloji ve çoklu zeka kuramıen_US
dc.subjectTeknolojik araçlaren_US
dc.subjectİkinci dil öğrenmeen_US
dc.titleViews of digital natives in a language classroom: are technological gadgets an assistance or obstruction?en_US
dc.title.alternativeDİL EĞİTİM SINIFLARINDA DİJİTAL YERLİLERİN BAKIŞ AÇISI: TEKNOLOJİK AYGITLAR DESTEK Mİ ENGEL Mİ?en_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
973195778_839 Özlem ZABİTGİL GÜLSEREN.pdf
Boyut:
716.46 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Makale dosyası / Article file

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: