An investigation into the relationship between learners’ emotional intelligence and willingness to communicate in terms of gender in the Turkish EFL classroom

dc.contributor.authorUğurlu, Kübra
dc.contributor.authorGörgülü, Emrah
dc.date.accessioned2023-10-05T09:48:02Z
dc.date.available2023-10-05T09:48:02Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentEğitim Fakültesien_US
dc.descriptionThis article has been produced from the author’s Master’s Thesis under the supervision of Emrah Görgülü.en_US
dc.description.abstractEmotional intelligence is effective in foreign language learning as well as in all areas of life. For this reason, this study was carried out to examine the relationship between the willingness to communicate and emotional intelligence of 120 students at the English Preparatory School of a foundation university in terms of gender. The Bar-On Emotional Intelligence Inventory (Bar-On, 2003) and the L2 Willingness to Communicate Scale (MacIntyre, et al., 2001) were used to collect data in the study. Statistical Package Software for Social Sciences (SPSS v.22) was utilized for data analysis, and independent sample t-tests and Pearson Correlation Analysis were used. According to the results, it was analyzed that female students outscored males in interpersonal skills and the subscales except willingness to speak in L2 differed between genders. According to the correlation analysis, although there was no negative correlation between any of the subscales of female students' emotional intelligence and willingness to communicate in a foreign language, (1) willingness to communicate and general mood, (2) willingness to speak and adaptability, (3) willingness to write and general mood, (4) a positive significant relationship was found between willingness to grasp and general mood. In terms of early learners, there was a negative correlation between (1) willingness to communicate and intrapersonal intelligence, (2) willingness to read and interpersonal intelligence, (3) willingness to write and EQ/interpersonal intelligence. In addition, positive correlations were found between several different subscales.en_US
dc.description.abstractDuygusal zekanın hayatın her alanında olduğu gibi yabancı dil öğreniminde de etkili olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple, bu çalışma bir vakıf üniversitesinin İngilizce Hazırlık Okulundaki 120 öğrencinin iletişim kurma istekliliği ve duygusal zekâları arasındaki ilişkiyi cinsiyet açısından incelemek amacıyla uygulanmıştır. Bar-On Duygusal Zekâ Envanteri (Bar-On, 2003) ve İkinci Dilde İletişim İstekliliği Ölçeği (MacIntyre, vd., 2001) çalışmada veri toplarken kullanılmıştır. Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paket Yazılımı (SPSS v.22) veri analizi için kullanılmıştır ve bağımsız örneklem t-testleri ve Pearson Korelasyon Analizinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, kişilerarası becerilerde kadın öğrencilerin erkeklerden daha iyi olduğu ve yabancı dilde konuşma istekliliğinin dışında kalan alt ölçeklerin cinsiyetler arası farklılık gösterdiği analiz edilmiştir. Korelasyon analizine göre ise kadın öğrencilerin duygusal zekanın ve yabancı dilde iletişim istekliliğinin hiçbir alt ölçeği arasında hiçbir negatif korelasyon bulunmamakla beraber (1) iletişim kurma istekliliği ve genel ruh hali, (2) konuşma istekliliği ve uyum, (3) yazma istekliliği ve genel ruh hali, (4) kavrama istekliliği ve genel ruh hali arasında pozitif anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Erken öğrenciler açısındansa (1) iletişim kurma istekliliği ve içsel zekâ, (2) okuma istekliliği ve kişilerarası zekâ, (3) yazma istekliliği ve EQ/kişilerarası zekâ arasında negatif bir korelasyon ortaya çıkmıştır. Ayrıca farklı birkaç alt ölçek arasında pozitif korelasyonlar bulunmuştur.en_US
dc.identifier.citationGörgülü, E. & Uğurlu, K. (2022). An Investigation into the Relationship between Learners’ Emotional Intelligence and Willingness to Communicate in terms of gender in the Turkish EFL Classroom. İZÜ Eğitim Dergisi, 4 (8), 42-56 .en_US
dc.identifier.doi10.46423/izujed.1122803
dc.identifier.endpage56en_US
dc.identifier.issn2667-7938
dc.identifier.issue8en_US
dc.identifier.orcidEmrah Görgülü |0000-0003-0879-1049en_US
dc.identifier.orcidKübra Uğurlu |0000-0001-6720-8568en_US
dc.identifier.startpage42en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.46423/izujed.1122803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12436/5340
dc.identifier.volume4en_US
dc.institutionauthorGörgülü, Emrah
dc.language.isoen
dc.publisherİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofİZÜ Eğitim Dergisi / IZU Journal of Educationen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEmotional intelligenceen_US
dc.subjectWillingness to communicateen_US
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectEnglish as a foreign languageen_US
dc.subjectDuygusal zekaen_US
dc.subjectİletişim kurma istekliliğien_US
dc.subjectCinsiyeten_US
dc.subjectYabancı dil olarak ingilizceen_US
dc.titleAn investigation into the relationship between learners’ emotional intelligence and willingness to communicate in terms of gender in the Turkish EFL classroomen_US
dc.title.alternativeTürkiye’deki yabancı dil olarak ingilizce sınıflarında cinsiyet açısından öğrencilerin duygusal zekası ve iletişim kurma istekliliği arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
10.46423-izujed.1122803-2453538.pdf
Boyut:
545.14 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Makale dosyası / Article file

Lisans paketi

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: