Analyzing and prioritizing the main determinants of corporate and retail consumer choices for Islamic banking in a predominantly conventional banking environment like Tanzania
Citation
Charles Yussuf, Y. (2021). Tanzanya Gibi Konvansiyonel Bankacılığın Hâkim Olduğu Bir Ortamdaki Kurumsal ve Bireysel Müşterilerin İslami Bankacılık Tercihlerinin Ana Belirleyicilerinin Analiz Edilmesi ve Önceliklendirilmesi. İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi, 7(2), 343-369.Abstract
The criteria for bank selection by a customer is one of the most
challenging issues for many bankers, as commercial banks perform
similar functions in the banking system of any economy. Therefore,
the present study attempts to analyze and prioritize the main
determinants of consumer choices for Islamic Banks. It adopts
survey questionnaires with 250 sample size through convenient and
snow bowling sampling analyzed using the Analytic Hierarchy
Process.
The findings reveal that corporate customers prioritize religious
motives followed by low service charges as the main determining
factor for their choices, while customer service and profit-sharing
came in the third and fourth places, respectively. The findings
further show that the retail customers prioritize religious factors,
followed by customer services. These findings are indicative that the
customers opted for Islamic banks with significant influence of
religious motives.
Moreover, the study also reveals that Amana bank was prioritized
in terms of Shari'ah compliance, while NBC and KCB banks both
highly prioritized in terms of customer services, whereas PBZ bank
was highly rated in terms of lower service charges. Further implying
that customers would place the highest trust in Islamic banks when
operating as full-fledged Islamic banks compared to window
services. Ticari bankalar herhangi bir ekonominin bankacılık sisteminde benzer
işlevleri yerine getirdiğinden, bir müşteri tarafından banka seçimi
kriterleri birçok bankacı için en zorlu konulardan biridir. Bu nedenle, bu
çalışma İslami Bankalar için tüketici tercihlerinin ana belirleyicilerini
analiz etmeye ve önceliklendirmeye çalışmaktadır. Kartopu örneklemesi
yoluyla 250 örneklem büyüklüğündeki anket sorularını Analitik Hiyerarşi
Süreci (AHP) metodunu kullanarak benimser.
Bulgular, kurumsal müşterilerin tercihlerinde ana belirleyici faktör olarak
dini saiklere öncelik verdiklerini ve bunu düşük hizmet ücretlerinin
izlediğini, müşteri hizmetleri ve kâr paylaşımının da sırasıyla üçüncü ve
dördüncü sıralarda yer aldığını ortaya koymaktadır. Bulgular ayrıca
bireysel müşterilerin dini faktörlere öncelik verdiğini ve bunu müşteri
hizmetlerinin izlediğini göstermektedir. Bu bulgular, müşterilerin dini
motiflerin önemli etkisi olan İslami bankaları tercih ettiğini
göstermektedir.
Ayrıca, çalışma Amana bankasının Şeriat uyumu açısından öncelikli
olduğunu, NBC ve KCB bankalarının ise müşteri hizmetleri açısından
oldukça öncelikli olduğunu, buna karşılık PBZ bankasının daha düşük
hizmet ücretleri açısından yüksek puan aldığını da ortaya koymaktadır.
Ayrıca, pencere hizmetine kıyasla tam teşekküllü İslami bankalar olarak
faaliyet gösteren bankaların müşterilerin İslami bankalara olan güveni
açısından daha yüksek bir potansiyele sahip olduğunu gösterir.