Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGüneş, Özlem
dc.contributor.authorTürk, Esra
dc.date.accessioned2023-04-04T12:31:04Z
dc.date.available2023-04-04T12:31:04Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.issn2146-5606
dc.identifier.issn2687-6574
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.23863/kalem.2022.243
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12436/4656
dc.description.abstractFerîdüddin Attâr (ö. 618/1221) tarafından 1187 yılında kaleme alınan ve Gülşehrî tarafından Türkçe’ye tercüme edilen Mantıku’t-tayr, dil ve değerler açısından zengin tasavvufî bir metindir ancak günümüzde yeterince tanınmamaktadır. Bu araştırma ile metnin günümüze taşınarak öğrencilere ulaştırılması amaçlanmıştır. Böylelikle Türkçenin yaşatılması, gelecek nesillere güçlü bir şekilde aktarılması ve Mantıku’t-tayr’da farklı insan tiplerini temsil eden kuşlar üzerinden öğrencilere temel değerlerin ve ahlâkî öğretilerin ulaştırılması hedeflenmiştir. Bu çerçevede, bir proje olarak hazırlanan Mantıku’t-tayr eserinin içeriği, masal anlatma geleneğinden yararlanılarak, minyatürler eşliğinde, ortaokul ve lise öğrencilerine, yaş düzeyine uygun biçimde sunulmuş ve ardından katılımcıların kuş masallarına ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 öğretim yılı bahar döneminde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı İstanbul ili, Üsküdar ilçesinde bulunan bir devlet okulu ve bir de özel okulda öğrenim gören on dokuz öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şu şekilde sıralanabilir: Katılımcılar eserdeki karakterlerin farklı yönleriyle özdeşim kurmakta; zaafları, problemleri, hırsları, istekleri, vazgeçemedikleri ile benzeştiklerini ifade etmektedirler. Katılımcıların cevapları, eserdeki karakterlerin kendilerinden ve çevrelerindekilerden izler taşıdığı doğrultusundadır. 14. yüzyılda yazılmasına rağmen farklı mizaçları, karakterleri yansıtmakta başarılı ve güncel bir eserdir. Katılımcıların eserden farklı mesajlar çıkarması eserin zengin içeriğini yansıtmaktadır. Pek çok değeri ihtiva eden eserde, katılımcıların görüşleri çerçevesinde azim/gayret; farkındalık/özüne dönme ve dünyaya aşırı bağlanmama gibi değerlerin öne çıktığı görülmektedir. Çalışma sonunda öğrenciler pek çok yeni sözcüğü kelime dağarcıklarına eklediklerini ifade etmişlerdir. Eserin, ana dil eğitiminin yanısıra karakter ve değer eğitiminde de kullanılabilecek önemli bir metin olduğu söylenebilir.en_US
dc.description.abstractMantik al-tayr, written by Farid al-Din Attar (d. 618/1221) in 1187 and translated into Turkish by Gulshehrî, is a mystical text rich in language and values, but it is not known enough today. With this study, it was aimed to bring the text to present day and deliver it to students. Thus, it was targeted to preserve Turkish language, pass it onto future generations in a strong way, and transfer basic values and moral teachings to students through the birds representing different human types in Mantik al-tayr. In this context, the content of the work which was prepared as a project, was presented to secondary school and high school students based on their age level by making use of traditional fairy taletelling, accompanied by miniatures. After the presentation, the participants' views on bird tales were evaluated. A case study design, one of the qualitative research methods, was employed in the study. The study group consisted of nineteen students studying in a state and a private school located in Üsküdar district of Istanbul province in the spring semester of the 2020-2021 academic year. Although it was written in the 14th century, it is a successful and up-to-date work that reflects different temperaments and characters. The participants’ additional work messages reflect the work’s rich content. The data were obtained using semi-structured interview forms prepared by the researchers. The content analysis method was used to analyze the data. The results obtained from the study can be listed as follows: The participants identified themselves with different aspects of the characters in the work and linked them to their weaknesses, problems, ambitions, and desires. The students indicated that they added many new words to their vocabulary. It can be said that the work is an important text that can be used in character and values education as well as mother tongue education.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKalem Vakfı Okullarıen_US
dc.relation.ispartofKalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisien_US
dc.identifier.doi10.23863/kalem.2022.243en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk dili ve edebiyatıen_US
dc.subjectDeğerler eğitimien_US
dc.subjectAhlâken_US
dc.subjectMantıku’t-tayren_US
dc.subjectGülşehrîen_US
dc.subjectTurkish language and literatureen_US
dc.subjectValues educationen_US
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectMantik al-tayren_US
dc.subjectGülşehrîen_US
dc.titleMantıku’t-tayr (Kuş Masalları) projesinin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeEvaluation of Mantik al-tayr (Bird Tales) Project Based on Student Opinionsen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridÖzlem Güneş |0000-0002-3406-9503en_US
dc.authoridEsra Türk |0000-0002-5667-6101en_US
dc.departmentEğitim Fakültesien_US
dc.departmentİslami İlimler Fakültesien_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage24en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.institutionauthorGüneş, Özlem
dc.institutionauthorTürk, Esra
dc.identifier.trdizinid1247635


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster