Beşinci sınıf öğrencilerinin türkçe dersi konuşma becerilerinin değerlendirilmesi
Citation
Bayraktar, H. V., & Doğan, C. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi konuşma becerilerinin değerlendirilmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 37-50.Abstract
Bu çalışmada 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi konuşma becerilerinin ne düzeyde olduğu ve konuşma becerilerinin öğrencinin cinsiyetine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma, var olan durumu saptamayı amaçladığından genel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerindeki devlet okullarında öğrenim gören 469 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin konuşma becerilerinin ne düzeyde olduğunu belirlemek için konuşma becerilerini değerlendirme ölçeğinden aldıkları puanların aritmetik ortalama ve standart sapmaları belirlenmiştir. Öğrencilerin konuşma becerilerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U testi yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları puanların genel ortalamalarına göre konuşma becerilerinin göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”nin “Kendini Sözlü Olarak İfade Etme” ve “Konuşma Kurallarını Uygulama” alt boyutundan aldıkları puanların ortalamasına göre göreceli olarak yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Kızların “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”nden aldıkları toplam puanlar, erkeklerin konuşma becerileri toplam puanlarından daha yüksek çıkmıştır. Kızların “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Ölçeği”nin hem “Kendini Sözlü Olarak İfade Etme”, hem de “Konuşma Kurallarını Uygulama” alt boyutundan aldıkları puanlar, erkeklerin puanlarından daha yüksek çıkmıştır. This study aims to determine at what level 5th graders have Turkish language
speaking skills and whether the speaking skills differ according to gender. This study
is organized according to general screening model to determine the existing situation.
The research sample consists of 469 fifth grade students studying in government schools
Bağcılar, Bahçelievler and Bakırköy districts. The validity and reliability studies are
conducted using “Speaking Skills Rating Scale”. The level of students’ speaking skills are
determined by the speaking skills assessment scale scores arithmetic mean and standard
deviation. The Mann-Whitney U test is performed to determine whether the speaking
skills of the students differ by gender.
In this research, it is observed that the speaking skills are at relatively high levels
compared to general average scores obtained from “Speaking Skills Rating Scale”.
Students have relatively high scores in the subscales of “Expressing yourself verbally”
and “Speech Application Rules” compared to general average scores of “Conversation
Skills Assessment Scale”. The total scores of female students at the “Speaking Skills
Rating Scale” is higher than the male students. Also, the female students have higher
scores than male students in the in the subscales “Self Expression Verbally” , and
“Speech Code of Practice” of the “Speaking Skills Rating Scale”.