Öğretmenlerin informal iletişim düzeyleri ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Afat, N., Arslan, N. (2019). Öğretmenlerin İnformal İletişim Düzeyleri İle Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 218-249.Abstract
Araştırmanın amacı öğretmenlerin informal iletişim düzeylerinin örgütsel
sinizm ile ilişkisini belirlemek ve bunun yanında öğretmenlerin informal
iletişim ile örgütsel sinizm düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre
farklılaşma durumunu incelemektir. Nicel araştırma deseni ile tasarlanan
çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini;
2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Bağcılar ilçesinde Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı ilkokul ve ortaokullarında görev yapan 405 öğretmen
oluşturur iken evreni ise Bağcılar ilçesi öğretmenlerdir. Veri toplama aracı
olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “İnformal İletişim Ölçeği” ve “Örgütsel Sinizm
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerdeki informal
iletişim düzeyi, yaş değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken diğer
değişkenlere göre (cinsiyet, medeni durum) anlamlı bir şekilde
farklılaşmamaktadır. Örgütsel Sinizm ise cinsiyet, yaş ve medeni durum
değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. İnformal İletişim
ile Örgütsel Sinizm arasında toplam puan kapsamında negatif yönde anlamlı
olmayan ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin informal iletişim düzeylerinin
yüksek, örgütsel sinizim düzeylerinin düşük olduğu görülmektedir. İnformal
iletişim becerileri puanı arttıkça örgütsel sinizm puanlarının azaldığı ancak
aralarındaki ilişkinin istatistiksel düzeyde anlamlı olmadığı söylenebilir. The aim of the study is to determine the relationship between teachers
'informal communication levels and organizational cynicism, as well as to
examine the differentiation of teachers' informal communication and
organizational cynicism levels according to some demographic variables. The
study was designed with quantitative research design and relational survey
model was used. The sample of the research; In the 2017-2018 academic year,
405 teachers working in primary and secondary schools. In this study, a
quantitative research method, relational screening model, which aims to
collect data to determine the specific characteristics of a group, was used.
“Personal Information Form”, form Informal Communication Scale ”and
“Organizational Cynicism Scale” were used as data collection tools.
According to the findings of the study, the level of informal communication
among teachers differed significantly according to age variable, but not
significantly differed from other variables (gender, marital status).
Organizational Cynicism, on the other hand, does not differ significantly
according to gender, age and marital status. In the context of total score, there
was a negative non-significant relationship between informal communication
and organizational cynicism. It is seen that teachers' informal communication
levels are high and organizational cynicism levels are low. It can be said that
as the scores of informal communication skills increase, organizational
cynicism scores decrease, but the relationship between them is not statistically
significant.