Kültürel zeka ve duygusal zekanın iş tatmini üzerindeki etkileri: Akademisyenler üzerinde yapılan bir çalışma
Abstract
Bu araştırmanın amacı, kültürel zekanın ve duygusal zekanın iş tatmin düzeyi üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu araştırma, kültürel zeka kavramını konu edinen ve yurt dışında bulunmanın kültürel zeka, duygusal zeka ve iş tatmin düzeyine etkisi üzerine yapılan sınırlı sayıda çalışmalara katkı sağlayacaktır. Araştırma, Türkiye'de eğitim veren devlet ve vakıf üniversitelerinde görev yapan 440 Türk ve yabancı öğretim üyesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, akademisyenlerin kültürel zeka ve duygusal zeka düzeylerinin iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif etkisi olduğu saptanmıştır. Türk akademisyenlerin duygusal zeka ve iş tatmin düzeylerinin yabancı akademisyenlerden daha yüksek olduğu, kültürel zeka düzeylerinin ise daha düşük olduğu sonucuna varılmıştır. En az 6 ay yabancı bir ülkede yaşayan akademisyenlerin kültürel zeka düzeylerinin diğer akademisyenlerden daha yüksek olduğu saptanmıştır. Fakat yurtdışında bulunmanın duygusal zeka ve iş tatmini üzerinde anlamlı etkisi olduğu tespit edilememiştir. Akademisyenlerin konuştukları yabancı dil sayısına göre kültürel zeka ve iş tatmini düzeyleri anlamlı farklılıklar gösterirken, duygusal zeka düzeyleri üzerinde anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir. The purpose of this research is to determine the effect of cultural intelligence and emotional intelligence on the level of job satisfaction. This research will contribute to a limited number of studies on the concept of cultural intelligence and the effect of being abroad on cultural intelligence, emotional intelligence and job satisfaction. The research was carried out on 440 Turkish and foreign faculty members working at state and foundation universities in Turkey. As a result of the research, it was determined that the cultural intelligence and emotional intelligence levels of academicians had a significant and positive effect on job satisfaction. It was concluded that the emotional intelligence and job satisfaction levels of Turkish academicians are higher than foreign academicians. However, their cultural intelligence levels are lower. It has been determined that the cultural intelligence levels of academicians who have lived in a foreign country for at least 6 months are higher than other academicians. However, it has not been determined that being abroad has a significant effect on emotional intelligence and job satisfaction. While cultural intelligence and job satisfaction levels showed significant differences according to the number of foreign languages spoken by academicians, no significant differences were found on emotional intelligence levels.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf2TFhxnDqreO3dLytJemgIZfoqhnWo7P_oz2FsWp9We0https://hdl.handle.net/20.500.12436/4498
Collections
- İşletme [41]