İlkokul Öğrencilerinin Ders Çalışma Alışkanlıkları

View/Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2023Kind
articleMetadata
Show full item recordCitation
VATANSEVER BAYRAKTAR, H., & KARAKÜLÇE, N. (2023). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI. EKEV Akademi Dergisi(95), 122-146. https://doi.org/10.17753/sosekev.1289983Abstract
Araştırmanın amacı, ilkokul düzeyinde 3. ve 4. sınıfa devam eden öğrencilerin ders çalışma
alışkanlıklarını incelemektir. Çalışmada asıl amacın, öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarını olağan haliyle
belirlemek olduğu için betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Çalışma evreni, İstanbul’un Avrupa kısmında
eğitim öğretim faaliyeti sürdüren devlet okullarındaki 3. ve 4. sınıf seviyelerindeki öğrenciler; örneklemi ise
Başakşehir, Bağcılar ve Bahçelievler ilçelerinde bulunan devlet okullarındaki 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 300
öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada “Ders Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen
bulgulara göre araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: İlkokula devam eden 3. ve 4. sınıfların sahip oldukları ders
çalışma alışkanlıkları genel anlamda, sınava hazırlanma ve çalışma ortamı, içsel motivasyon alt boyutlarına göre
yüksek düzeyde, kaçınma davranışı alt boyutuna göre ise orta seviyededir. İlkokul öğrencilerinin ders çalışma
alışkanlıklarında cinsiyet, anne-baba eğitim durumları, kardeş sayıları, anne-baba meslek dağılımları, günde
ortalama ders çalışma süreleri dağılımı ve sınıf mevcudu dağılımlarına göre anlamlı bir fark olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Sınıf mevcudu kalabalık olan ilkokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıkları kaçınma davranışı
puanları sınıf mevcudu az olanlara göre daha yüksek çıkmıştır. Erkek öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları
kaçınma davranışı alt boyutunda daha yüksektir. Kız öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları sınava hazırlanma
ve çalışma ortamı alt boyutunda erkeklere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlkokul öğrencilerinin
öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarının, anne-baba eğitim durumlarına göre sınava hazırlanma ve çalışma
ortamı alt boyutunda, anne-babanın eğitim seviyesinin arttıkça öğrencilerin lehine olarak arttığı sonucuna
ulaşılmıştır. Ders çalışma alışkanlıklarının kendisine ait oda olma değişkenine göre, sınava hazırlanma-çalışma
ortamı, içsel motivasyon ve aktif öğrenme alt boyutlarında ve genel toplamda kendisine ait odası olan ilkokul
öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının daha yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. The aim of the research is to examine the study habits of students attending the 3rd and 4th grades at
primary school level. Since the main purpose of the study is to determine the study habits of the students as usual,
the descriptive survey model was preferred. In the study, the universe consists of students at the 3rd and 4th grade
levels in public schools that continue education in the European part of Istanbul. The sample consists of 300
students studying in the 3rd and 4th grades of public schools in Başakşehir, Bağcılar and Bahçelievler districts.
“Study Habits Scale” was used in the research. According to the findings obtained from the scale, the following
results were obtained in the study: In general, the study habits of the 3rd and 4th graders attending primary school
are at a high level according to the exam preparation and working environment, intrinsic motivation subdimensions, and moderate according to the avoidance behavior sub-dimension. It has been concluded that there
is no significant difference in the study habits of primary school students according to gender, parental education
status, number of siblings, parental occupation distribution, average study duration per day and class size
distributions. The study habits and avoidance behavior scores of primary school students with a large class size
were higher than those with a small class size. Study habits of male students are higher in the avoidance behavior
sub-dimension. It was concluded that female students' study habits were higher than males in the sub-dimension
of preparing for the exam and working environment. It has been concluded that the study habits of primary school
students increase in favor of the students as the education level of the parents increases in the sub-dimension of
preparing for the exam and working environment according to the educational status of the parents. According to the variable of study habits having their own room, it was concluded that the study habits of primary school
students who have their own room were higher in the sub-dimensions of preparing for the exam-study environment,
intrinsic motivation and active learning, and in general total.
Source
EKEV Akademi DergisiIssue
95URI
https://doi.org/10.17753/sosekev.1289983https://hdl.handle.net/20.500.12436/5712
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1196711