Cultivating teacher innovativeness through transformational leadership and teacher agency in schools: the moderating role of teacher trust

Göster/Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/closedAccessTarih
2024
29 readers on Mendeley
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Polatcan, M., Özkan, P., & Bellibaş, M. Ş. (2024). Cultivating teacher innovativeness through transformational leadership and teacher agency in schools: the moderating role of teacher trust. Journal of Professional Capital and Community, 9(3), 227-242.Özet
Purpose – This paper explores the relationship between transformational principal leadership and individual
teacher innovativeness, considering the mediating role of teacher agency (TA) and the moderating role of
teacher trust (TT).
Design/methodology/approach – We employed structural equation modeling (SEM) using survey data
collected from 676 teachers at 25 schools in Turkey.
Findings – The results indicated no direct correlation between transformational leadership (TL) and teacher
innovativeness but revealed a significant and positive association between TL and teachers’ agency, as well as between
teachers’ agency and innovativeness, suggesting that TA fully mediates the association between TL and teacher
innovativeness. Additionally, teachers’ trust positively influenced the link between principal leadership and teachers’
innovativeness, with the impact of TL on teachers’ innovativeness being stronger when trust levels were higher.
Research limitations/implications – This study contributes to the literature, providing an understanding
of the mechanisms through which leadership can exert an influence on teacher innovativeness.
Practical implications – This study also suggests that the strength of the influence is likely to vary under
different circumstances. Trust among teachers appears to play a key role in the effect of school leadership on
teachers, particularly when aiming to support and sustain innovativeness.
Social implications – Trust-based relationships within a school are essential for school principals to influence
innovative practices. We conclude that, in the absence of trust as a key component of school climate, achieving a
comprehensive understanding of the role of school leadership in fostering teacher innovativeness seems unattainable.
Originality/value – This paper expands existing knowledge regarding the effect of TL in leading teacher
innovativeness by indicating the indispensable role of TA and trust.
WoS Q Kategorisi
Q2Kaynak
Journal of Professional Capital and CommunityCilt
9Sayı
3Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Elmas, Elif (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2021)Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile örgütsel mutluluğu arasındaki ilişkinin saptanmasıdır. Araştırmada öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile örgütsel mutluluğu arasındaki ilişki cinsiyet, kıdem, okul ... -
İlköğretim kademesindeki öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi
Kütükcü, Gülsüm (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2020)Eğitim, toplumda istenen özellikte bireylerin yetişmesi için gerekli olan en önemli araçlardan biri olarak görülmektedir. Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler ve değişimler, eğitime atfedilen anlamı da çeşitlendirmekte ... -
Okul yöneticilerinin şeffaflık uygulamaları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki
Büyük, Emre (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2021)Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin şeffaflık uygulamaları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada öğretmen algılarına göre cinsiyet, mesleki kıdem, okul türü, ...